Articulatiestoornissen bij kinderen
Is uw kind moeilijk te verstaan? Heeft hij of zij moeite met bepaalde klanken of lettercombinaties of blijft zijn of haar spraak achter in vergelijking met leeftijdsgenootjes? Dan heeft uw kind mogelijk last van een verstaanbaarheidsprobleem of een articulatiestoornis. Kinderen met verstaanbaarheids- of articulatieproblemen zijn niet (of niet meer) in staat om de klanken van hun moedertaal correct uit te spreken of juist te gebruiken. Dat belemmert niet alleen hun dagelijkse communicatie, maar kan ook leiden tot frustraties en sociaal-emotionele problemen.
Verder lezen: www.logopedie.nl
Wat kan logopedie voor u betekenen?
De logopedist onderzoekt eerst wat de oorzaak is van de articulatieproblemen. Vervolgens oefenen we spelenderwijs het uitspreken van bepaalde klanken en lettercombinaties, en daarna het uitspreken van woorden en zinnen. Door de mondmotoriek te oefenen, worden de spieren in de mond sterker en leren kinderen om hun tong op de juiste wijze te gebruiken. Het belangrijkste doel van de therapie is dat uw kind zich voldoende verstaanbaar kan maken voor de personen in zijn/haar omgeving.
Verbale ontwikkelingsdyspraxie
Verbale ontwikkelingsdyspraxie is een spraakstoornis die te maken heeft met beweging: de mond wil niet op de juiste manier bewegen. Een kind met verbale ontwikkelingsdyspraxie heeft problemen met het programmeren, afstemmen en controleren van de bewegingen die nodig zijn voor het spreken. Door deze stoornis zijn klanken soms onherkenbaar of ze komen op de verkeerde plaats in een woord terecht. Niet of slecht spreken leidt tot problemen in de communicatie. Kinderen met een verbale ontwikkelingsdyspraxie hebben deskundige hulp nodig, want het gaat om een stoornis die niet vanzelf over gaat.
Wat kan logopedie voor u betekenen?
De logopedist onderzoekt de spraak en de mondmotoriek van het kind, observeert het eten en drinken en stelt een diagnose. Soms is er nader onderzoek door een medisch specialist nodig. Tijdens de logopedische behandeling werken we in de eerste plaats aan het verbeteren van de communicatie. Soms bieden we een kind extra communicatiemiddelen (zoals een ondersteunend gebaar of een foto/plaatje) aan. Dankzij deze hulpmiddelen kunnen kinderen zich beter verstaanbaar maken en blijft de – kans op – frustratie beperkt. Het plezier in de communicatie staat in deze fase voorop.
Wanneer uw kind eraan toe is, leert hij of zij om de spraakbewegingen aan te sturen. Samen met uw kind oefenen we de bewegingen van tong, lippen, kaken en het gehemelte, zodat ze steeds nauwkeuriger worden. Uw kind leert zo stapsgewijs om de spieren in zijn of haar mond onder controle te krijgen. Uiteraard begeleidt de logopedist ook de gezinsleden in de communicatie met het kind.
Kijk voor meer informatie op: www.logopedie.nl