Taalontwikkelingsproblemen
De meeste kinderen leren spelenderwijs een taal. Maar als je kind in zijn spraak en taal duidelijk achterblijft bij leeftijdgenootjes, kan er sprake zijn van een achterstand in de taalontwikkeling.
Kinderen met een vertraagde taalontwikkeling hebben een kleine woordenschat, spreken niet of veel minder dan andere kinderen, begrijpen vaak niet goed wat de ander bedoelt of maken korte, ‘kromme’ zinnen. Een vertraagde taalontwikkeling kan verschillende oorzaken hebben. Zoals slechthorendheid, een algehele ontwikkelingsachterstand, een informatieverwerkingsprobleem of onvoldoende taalaanbod.
TOS
Soms kan er ook sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Een TOS is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die erfelijk kan zijn. Kinderen met TOS hebben moeite met taal. Verder lijkt er niets met ze aan de hand te zijn. Daarom is TOS een onzichtbare handicap. Intelligentie, gehoor en algemene ontwikkeling van het kind zijn normaal.
Wat kan logopedie voor u betekenen?
Bij vertraagde taalontwikkeling of een TOS gaan we eerst na welke behandeling het beste bij uw kind past. Met behulp van observaties en genormeerde taaltests brengen we in kaart wat uw kind nodig heeft, en hoe we het beste kunnen aansluiten bij de interesses en kwaliteiten van uw kind.
Bij indirecte therapie geeft de logopedist de ouders adviezen hoe zij de taalontwikkeling van hun kind zo goed mogelijk kunnen stimuleren. De ouders leren hoe ze in dagelijkse situaties extra aandacht aan de taal van het kind kunnen besteden. In sommige gevallen adviseren we ouders om deel te nemen aan het Hanen Ouderprogramma ´Praten doe je met z´n Tweeën´. Klik hier voor meer informatie over het Hanen Ouderprogramma.
Bij directe therapie werkt de logopedist één op één met het kind. Ook hier is de samenwerking met de ouders uiterst belangrijk.
Behandelmethoden
In de meeste gevallen maken we gebruik van communicatieve taaltherapie: we sluiten zoveel mogelijk aan bij de interesses van een kind en de onderwerpen die hij of zij mee aandraagt. Door tijdens spel bepaalde oefeningen aan te bieden, zijn kinderen eerder gemotiveerd om deze activiteiten thuis te herhalen.
In de indirecte behandeling maken we soms gebruik van video-interactiebegeleiding: we filmen ouders en kind terwijl ze samen met een activiteit bezig zijn en coachen de ouders om de interactie met hun kind te versterken.
Tenslotte gebruiken we soms de uitgangspunten van sensorische informatieverwerkingstherapie. Hierbij richten we ons zoveel mogelijk op de voorkeurs-zintuigen van uw kind. Bij een kind met een voorkeur voor bewegen, bieden we vooral bewegingsactiviteiten aan. Bij een kind dat vooral op zoek is naar tastprikkels, maken we vooral gebruik van sensopatisch materiaal, zoals klei en water/zand.
In sommige gevallen werken we intensief samen met een kinderfysiotherapeut.
Kijk voor meer informatie op: www.kindentaal.nl/Taalontwikkeling