Spraak-taal 2-4 jaar

‘Ik weet nu veel beter hoe ik mijn zoon kan stimuleren om meer taal te gebruiken.’

De meeste kinderen leren spelenderwijs praten. Maar helaas gaat dit niet bij ieder kind vanzelf. Logopedie Westrand helpt jonge kinderen met problemen op het gebied van taal, verstaanbaarheid  of contactname. We doen dat altijd samen met de ouders of verzorgers van een kind, omdat we vinden dat hun ondersteuning een onmisbaar onderdeel is van de therapie.

Spraak en taal spelen een grote rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom is het belangrijk dat je snel contact met ons zoekt als je kind op taalgebied achter loopt. Vervolgens kijken we samen wat je kind precies nodig heeft en hoe we hem of haar het beste kunnen ondersteunen. Tijdens een behandeling geven we jouw kind en jou zoveel mogelijk praktische handvatten, zodat je na afloop zelfstandig verder kunt met alle tips. Hieronder kun je zien voor welke behandelingen je bij ons terecht kan.

Voor sommige kinderen is contact maken of het ‘begrijpen’ van sociale situaties niet vanzelfsprekend. Dat geldt vooral voor kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum (ASS). Autisme is een ontwikkelingsstoornis die zich in de eerste levensjaren van een kind manifesteert. Een stoornis in het autistisch spectrum zorgt ervoor dat informatie die bij de hersenen aankomt, niet goed wordt verwerkt. Dit leidt vaak tot problemen in de fysieke, sociale en zintuiglijke ontwikkeling en ook in de taalontwikkeling van een kind.

Veel kinderen met ASS hebben moeite met sociale processen. Ze vinden het lastig om met anderen te communiceren. Vaak kunnen ze hun gedrag minder goed afstemmen op hun omgeving en zijn ze weinig flexibel in hun gedrag. Ouders van kinderen met ASS ervaren vaak dat de communicatie met hun kind moeizaam verloopt. Het lijkt alsof hun kind de signalen die ze uitzenden niet begrijpt.

Bij jonge kinderen is het vaak nog onduidelijk waardoor de problemen in de interactie/communicatie worden veroorzaakt. Het achterhalen van de werkelijke oorzaak kan dan ook een langdurige zoektocht zijn. Dat neemt niet weg dat ouders graag handvatten krijgen om hun kind in zijn of haar communicatieve ontwikkeling te kunnen helpen.

Wat kan logopedie voor je betekenen?

De logopedist reikt kinderen en ouders handvatten aan om beter (verbaal en non-verbaal) met elkaar te communiceren, waardoor zij elkaar beter leren begrijpen. We adviseren ouders hoe ze hun kind het beste kunnen begeleiden en welke situatie het beste aansluit bij de mogelijkheden van hun kind.

Soms vindt de behandeling bij de ouders thuis plaats. Dat is voor de meeste kinderen een vertrouwde omgeving, waar ze tijdens alledaagse activiteiten en spelletjes het beste nieuwe  communicatievaardigheden kunnen ontwikkelen. In sommige gevallen adviseren we ouders om deel te nemen aan het Hanen Ouderprogramma ´Meer dan Woorden’. Klik hier voor meer informatie.

Kijk verder op https://www.logopedie.nl/kennis/autisme-spectrum-stoornis-ass/

De meeste kinderen leren spelenderwijs een taal. Maar als je kind in zijn spraak en taal duidelijk achterblijft bij leeftijdgenootjes, kan er sprake zijn van een achterstand in de taalontwikkeling.

Kinderen met een vertraagde taalontwikkeling hebben een kleine woordenschat, spreken niet of veel minder dan andere kinderen, begrijpen vaak niet goed wat de ander bedoelt of maken korte, ‘kromme’ zinnen. Een vertraagde taalontwikkeling kan verschillende oorzaken hebben. Zoals slechthorendheid, een algehele ontwikkelingsachterstand, een informatieverwerkingsprobleem of onvoldoende taalaanbod.

TOS

Soms kan er ook sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Een TOS is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die erfelijk kan zijn. Kinderen met TOS hebben moeite met taal. Verder lijkt er niets met ze aan de hand te zijn. Daarom is TOS een onzichtbare handicap. Intelligentie, gehoor en algemene ontwikkeling van het kind zijn normaal.

Wat kan logopedie voor je betekenen?

Bij vertraagde taalontwikkeling of een TOS gaan we eerst na welke behandeling het beste bij je kind past. Met behulp van observaties en genormeerde taaltests brengen we in kaart wat je kind nodig heeft en hoe we het beste kunnen aansluiten bij de interesses en kwaliteiten van uw kind. Bij indirecte therapie geeft de logopedist de ouders adviezen hoe zij de taalontwikkeling van hun kind zo goed mogelijk kunnen stimuleren. De ouders leren hoe ze in dagelijkse situaties extra aandacht aan de taal van het kind kunnen besteden. In sommige gevallen adviseren we ouders om deel te nemen aan het Hanen Ouderprogramma ´Praten doe je met z´n Tweeën´. Klik hier voor meer informatie over het Hanen Ouderprogramma. Bij directe therapie werkt de logopedist één op één met het kind. Ook hier is de samenwerking met de ouders uiterst belangrijk.

Behandelmethoden

In de meeste gevallen maken we gebruik van communicatieve taaltherapie: we sluiten zoveel mogelijk aan bij de interesses van een kind en de onderwerpen die hij of zij aandraagt. Door tijdens spel bepaalde oefeningen aan te bieden, zijn kinderen eerder gemotiveerd om deze activiteiten thuis te herhalen. In de indirecte behandeling maken we soms gebruik van video-interactiebegeleiding: we filmen ouders en kind terwijl ze samen met een activiteit bezig zijn en coachen de ouders om de interactie met hun kind te versterken.

Tenslotte gebruiken we soms de uitgangspunten van sensorische informatieverwerkingstherapie.  Hierbij richten we ons zoveel mogelijk op de voorkeurszintuigen van je kind. Bij een kind met een voorkeur voor bewegen, bieden we vooral bewegingsactiviteiten aan. Bij een kind dat vooral op zoek is naar tastprikkels, maken we vooral gebruik van sensopatisch materiaal, zoals klei en water/zand. In sommige gevallen werken we intensief samen met een kinderfysiotherapeut.

Kijk voor meer informatie op: www.kindentaal.nl/Taalontwikkeling

Is je kind moeilijk te verstaan? Heeft hij of zij moeite met bepaalde klanken of lettercombinaties of blijft zijn of haar spraak achter in vergelijking met leeftijdsgenootjes? Dan heeft je kind mogelijk last van een verstaanbaarheidsprobleem of een articulatiestoornis. Kinderen met verstaanbaarheids- of articulatieproblemen zijn niet (of niet meer) in staat om de klanken van hun moedertaal correct uit te spreken of juist te gebruiken. Dat belemmert niet alleen hun dagelijkse communicatie, maar kan ook leiden tot frustraties en sociaal-emotionele problemen.

Verder lezen: www.logopedie.nl

Wat kan logopedie voor je betekenen?

De logopedist onderzoekt eerst wat de oorzaak is van de articulatieproblemen. Vervolgens oefenen we spelenderwijs het uitspreken van bepaalde klanken en lettercombinaties en daarna het uitspreken van woorden en zinnen. Door de mondmotoriek te oefenen, worden de spieren in de mond sterker en leren kinderen om hun tong op de juiste wijze te gebruiken. Het belangrijkste doel van de therapie is dat je kind zich voldoende verstaanbaar kan maken voor de personen in zijn/haar omgeving.

Verbale ontwikkelingsdyspraxie

Verbale ontwikkelingsdyspraxie is een spraakstoornis die te maken heeft met beweging: de mond wil niet op de juiste manier bewegen. Een kind met verbale ontwikkelingsdyspraxie heeft problemen met het programmeren, afstemmen en controleren van de bewegingen die nodig zijn voor het spreken. Door deze stoornis zijn klanken soms onherkenbaar of ze komen op de verkeerde plaats in een woord terecht. Niet of slecht spreken leidt tot problemen in de communicatie. Kinderen met een verbale ontwikkelingsdyspraxie hebben deskundige hulp nodig, want het gaat om een stoornis die niet vanzelf over gaat.

Wat kan logopedie voor je betekenen?

De logopedist onderzoekt de spraak en de mondmotoriek van je kind, observeert het eten en drinken en stelt een diagnose. Soms is er nader onderzoek door een medisch specialist nodig. Tijdens de logopedische behandeling werken we in de eerste plaats aan het verbeteren van de communicatie. Soms bieden we een kind extra communicatiemiddelen (zoals een ondersteunend gebaar of een foto/plaatje) aan. Dankzij deze hulpmiddelen kunnen kinderen zich beter verstaanbaar  maken en blijft de – kans op – frustratie beperkt. Het plezier in de communicatie staat in deze fase voorop.

Wanneer je kind eraan toe is, leert hij of zij om de spraakbewegingen aan te sturen. Samen met je  kind oefenen we de bewegingen van tong, lippen, kaken en het gehemelte, zodat ze steeds nauwkeuriger worden. Je kind leert zo stapsgewijs om de spieren in zijn of haar mond onder controle te krijgen. Uiteraard begeleidt de logopedist ook de gezinsleden in de communicatie met het kind.

Kijk voor meer informatie op: https://www.logopedie.nl/kennis/verbale-ontwikkelingsdyspraxie/